برترین های ایران

در این وبلاک برترین های ایران در حوزه های مختلف قرار داده می شوند

برترین های ایران

در این وبلاک برترین های ایران در حوزه های مختلف قرار داده می شوند

انگور سیاه یا انگور شانی

چهارشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۵:۲۶ ب.ظ

انگور سیاه محبوب‌ ترین میوه‌ تابستانه و پاییزی است که علاوه بر داشتن خواص فراوان برای سلامتی، بسیار خوشمزه و آبدار است. در کشور ما سالانه سطح زیادی زیر کشت انواع انگورها می‌ رود که اگر اطلاعاتی در مورد ارقام مختلف انگور بومی ایران داشته باشید، حتما با نام انگور سیاه یا انگور شانی سردشت آشنا هستید و آوازه این انگور را شنیده اید و یا حداقل یکبار آنرا خورده اید. انگور سیاه سردشت از پرطرفدارترین انگورهای ایرانی است که در نقاط مختلفی از کشورمان کشت و پرورش داده می‌شود، اما سراغ بهترین کیفیت آن را باید از کشاورزان و باغات شهرستان سردشت گرفت. در ادامخ شما را با مشخصات انگور سیاه و خواص انگور سیاه (شانی) آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید شاید قسمت شد و انگور سفارش دادید.

انواع انگور پاییزی

به طور کلی می‌ توان گفت بیش از 20000 نوع انگور در سراسر جهان وجود دارد که تعدادی از آنها وحشی و تعدادی اهلی شده و توسط انسان پرورش داده می‌ شوند. در ایران نیز انواع متعددی از این انگورها وجود دارند که اغلب آنها توسط کشاورزان و باغداران پرورش داده می‌ شوند. این ارقام از لحاظ طعم، خواص، و ویژگی‌ های ظاهری از جمله رنگ، اندازه و فرم حبه‌، سایز خوشه، و مقدار محصول با هم تفاوت‌ های کلی دارند.

برخی از ارقام محبوب‌ انگور در ایران 

قلمه‌ ای که برای کاشت استفاده می‌ کنید، باید از ارقام مطلوبی باشد که سریع‌ تر به ریشه‌ زایی برسند. و یا اینکه از قلمه‌ هایی استفاده شود که در صورت ریشه‌ دار شدن در زمان طولانی‌ تر ابتدا در خزانه کشت شود یا اینکه در زمان زودتر از موعد فصل رویش، این ریشه‌ دار شدن انجام پذیرد.

درخت انگور یا مو را می‌ توانید در محیط‌ های معتدل به صورت دیم و با آب باران پرورش دهید اما در محیط‌ های کمی خشک باید آن را آبیاری کرد تا محصول کافی از انگور بدست بیاید. برای تهیه‌ ی یک باغ انگور توصیه می‌ شود فواصل درخت‌ ها از هم حدود 50-40 سانتیمتر باشد و برای هرکدام یک گودال 30-20 سانتیمتری در زمین ایجاد کنید.

اکثر مواقع برای کاشت مو در سطح وسیع از ارقام مورد نظر انگور قلمه‌ هایی تهیه شده و در خزانه یا گلخانه به منظور تولید ریشه با هورمون یا بدون هورمون ریشه‌ دار می‌ شوند. سپس در فصل پاییز یا اوایل فصل رویش به باغات مناسب منتقل شده و در جای اصلی خود کاشته می‌ شود. توجه داشته باشید که سله شکنی و وجین کردن یا کندن علف‌ های هرز باید مرتباً انجام شود تا نهال انگور قوی‌ تر شود.

برای مراحل داشت یا پرورش نهال این میوه تا تبدیل شدن به درخت بالغ و میوه‌ دهی، در فصل بارندگی مانند پاییز و زمستان هفته‌ ای دوبار و در فصل خشکی مانند تابستان هفته‌ ای دو تا سه بار آن را آبیاری کنید. البته در صورت امکان برای صرفه‌ جویی در آب بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ ای استفاده کنید.

در صورت نیاز می‌توان در مراحل مختلف داشت از کود دهی برای تقویت درخت و از آفت‌ کش برای رفع آفات آسیب زننده استفاده نمود.

فراورده‌های تولید شده از انگور سیاه و انگور شانی

از میوه انگور می توان فرآورده های مختلفی بدست آورد که به مهم ترین آنها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

غوره و آبغوره:

غوره به طور معمول طبیعتی سرد و تر دارد و برای درمان بیماری‌ هایی که از گرمی حاصل می‌ شود به کار برده شده است. آب غوره نیز خواص درمانی متعددی دارد که برخی از آن‌ها را ذکر می‌ کنیم.

خواص آبغوره:

خوردن آب غوره به صورت هفتگی، عملکرد دستگاه گوارش و کیسه‌ی صفرا را بهبود می‌ بخشد. هم‌چنین قرقره کردن آن در گلو و مالش آن بر لثه‌ ها، باعث رفع بوی بد دهان که از گرمی حاصل شده است می‌ شود. گفته می‌ شود که برای بند آمدن خون دماغ، مکش آبغوره در بینی به طرز موثری مفید خواهد بود.

از خواص معجزه‌ سای دیگر برای غوره به درمان سردردی که از غلبه‌ ی خون و حرارت ایجاد شده، رفع بوی بد عرق و رفع جوش‌ های روی پوست بدن اشاره می‌ شود. برای این هدف می بایست غوره را خشک کرده و همراه با هسته‌ هایش بکوبید تا پودری نرم حاصل شود، سپس پودر را در محل مورد نظر به شکل ضماد استفاده کنید.

میل کردن آبغوره به صورت ناشتا برای دیابت یا مرض قند بسیار مفید است و از چاقی مفرط نیز جلوگیری می‌ کند. گفته می‌ شود که اگر آبغوره را هر روز به تمام بدن به خصوص پشت کمر و شکم و پاها مالش داده و پس از مدتی با آب گرم شسته و با حمام آفتاب همراه شود، کم‌ خونی را درمان می‌ کند.

مویز یا کشمش سیاه

طبیعت مویز سرد و خشک است. مویز از خشک کردن انگور سیاه سر دشت پاییزی حاصل شده و برای کبد و پاکسازی ریه‌ ها بسیار مفید است. این خشکبار مغذی دستگاه گوارش و به خصوص معده را در هضم غذا تقویت می‌ کند و برای افراد سرد مزاج یک محرک قوای جنسی خواهد بود.

گفته می‌ شود که اگر به مدت چهل روز پشت سرهم، روزی حداقل هفت عدد مویز را به صورت ناشتا در صبح‌ ها میل کرده و خوب بجوید، هوش را زیاد می‌ کند. همچنین مویز برای رفع سنگ مثانه و کلیه مفید عمل می‌ کند.

کشمش سفید

کشمش‌ ها برای تسکین عطش بیش از حد در فصول مختلف و بالاخص در تابستان برای کاهش حرارت بدن مفید هستند. اگر شما یا فرزندانتان بی‌ اشتها هستید، برای افزایش اشتها پیشنهاد می‌ شود که هر شب مقداری کشمش سبز را در آب خیسانده و صبح‌ ها به صورت ناشتا میل کنید.

کشمش‌ ها عمدتاً در بین انواع آجیل‌ ها، به عنوان جایگزینی سالم برای مصرف انواع شیرینی‌ جات به کار برده می‌ شوند که ضمن تامین قند مورد نیاز بدن شما، از زیاده‌ روی در مصرف شکر و فرآورده‌ های بسیار شیرین جلوگیری می‌ کنند. از برخی کشمش‌ ها نیز برای آشپزی یا تهیه‌ ی کیک و شیرینی استفاده می‌ شود.

شیره‌ی انگور

این خوراکی که دبس یا دوشاب نیز نامیده می‌ شود، برخلاف کشمش و غوره، طبیعتی گرم و تر دارد، بنابراین افراد بیشتری می‌ توانند از آن استفاده کنند. شیره‌ی انگور حاوی ویتامین‌ های A, B, C است و برای بدن به خصوص در مصرف به عنوان صبحانه بسیار مغذی است.

از شیره‌ ی آن معمولاً در درمان کم‌ خونی استفاده می‌ شود، زیرا قدرت قابل توجهی برای تولید خون تازه و عاری از مواد زائد دارد. هم‌چنین تا حدودی وزن بدن و حجم عضلات فرد را افزایش می‌ دهد. این خوراکی را برای نرم‌ کردن حلق و کاهش التهاب آن در فصول سرد سال نیز می‌ توان استفاده کرد. شیره‌ ی انگور خواص بسیاری برای سلامتی دارد که در این متن نمی‌ گنجد.

آب انگور

از آب انگور پاییزی نیز به عنوان یک نوشیدنی پر خاصیت یاد می‌ شود. از جمله این که از تولید تومورهای سرطانی در بدن جلوگیری می‌ کند. همچنین برای سالم ماندن قلب و جلوگیری از ایجاد انسداد یا لخته در رگ‌ های خونی مفید است.

آب آن که مخلوط با سایر آبمیوه‌ ها در کارخانه‌ها تولید و عرضه می‌ شود، به پایین نگهداشتن فشار خون، کاهش وزن، جلوگیری از پیری، رفع سرفه و برطرف کردن رفلکس معده (ترش کردن) کمک می‌ کند.

سرکه انگور

طبع سرکه‌ ی انگور سرد و خشک بوده و بیشترین محبوبیت را برای تهیه‌ ی انواع ترشیجات دارد. سرکه‌ ی انگور را سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی می‌ دانند، هم‌چنین با طعم ترش برای ترشح اسید معده و هضم آسان‌ تر غذا مفید خواهد بود.

استفاده‌ ی مداوم از سرکه‌ ی انگور سبب رقیق شدن خون شده و به تجزیه و دفع چربی‌ ها کمک شایانی می‌ کند. بعلاوه می‌ توان گفت که این مایع پرخاصیت، برای کاهش کلسترول بد خون نیز موثر است.

از انگور برای طعم‌ دهی به فرآورده‌ های دیگری مانند ژله، پاستیل، آبنبات‌ ها و … نیز استفاده می‌ شود.

معرفی انگور سیاه و انگور شانی سردشت

انگور سیاه یا انگور شانی سردشت از بهترین نمونه‌ های ایرانی به شمار می‌ رود، زیرا بطور طبیعی در اقلیم کوهستانی شهرستان سردشت کشت‌ شده و با آن محیط کاملاً سازگاری دارد.

در باغات شهرستان سردشت، انگور سردشت را  به صورت دیم کشت کرده و پرورش می‌ دهند. قابل ذکر است که به دلیل مرغوبیت گیاه و سازگاری با محیط، از هیچ‌ گونه هورمون و کود شیمیایی در کشت آن استفاده نمی‌شود و این موضوع، انگور سیاه سردشت را به یکی از محبوب‌ ترین محصولات ارگانیک برای مردم ایران تبدیل کرده است.

از دیگر مزیت‌ های این آن می‌ توان به دفع کردن علف هرز به وسیله‌ ی شخم‌زدن و عدم استفاده از سم و علف‌کش‌ های شیمیایی اشاره کرد. کشت این انگور در شرایط دیم، با توجه به بی‌ آبی اخیر کشور، برای تولید محصول و سرمایه‌گذاری بسیار مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود.

سالانه میزان 35 هزار تن انگور در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی تولید و به نقاط مختلف کشور توزیع می‌شود. البته مقادیر قابل توجهی از آن نیز به دلیل مرغوبیت به کشورهایی مثل عراق صادر خواهد شد.

خواص انگور شانی و انگور سیاه

انگور سیاه سردشت پاییزی که در می‌ توانید با اطمینان کامل از کیفیت میوه آن را تهیه کنید، دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی شماست که برخی از آن‌ ها را نام می‌ بریم.

انگور سیاه سردشت پاییزی آبدار و لذیذ، سرشار از انواع ویتامین‌ ها و عناصر مغذی همانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم بوده و از لحاظ داشتن مقایر بالای آهن و فسفر برای عملکرد مغز نیز بسیار مفید خواهد بود.

انگور سیاه سردشت خوشه‌ هایی با حبه‌ های درشت، آبدار و سرشار از قند دارد که در هشت رقم مختلف پرورش یافته و روانه‌ ی بازار می‌شود. از دیگر خواص ویژه‌ی انگور سیاه سردشت می‌ توان اثر آرامش‌ بخش بر اعصاب و افزاینده‌ی شیر مادر، پاکسازی معده و دستگاه گوارش، و رفع چین و چروک پوستی را نام برد.

مصارف انگور سیاه

  • مصرف به صورت تازه‌ خوری
  • تهیه‌ ی کشمش و مویز
  • تولید آب انگور برای کارخانه‌ ها
  • تولید روغن هسته‌ ی انگور
  • تهیه‌ ی شیره
  • تهیه‌ ی باسلوق

متاسفانه دست دلالان از این محصول نیز کوتاه نیست و اغلب آن را به بهای ناچیز از باغداران خریده و با چندین برابر قیمت در دیگر شهر ها به فروش می‌ رسانند. بنابراین با خرید از محل صحیح عرضه‌ ی انگور سیاه در شهرستان سردشت، می‌ توانید از فروشگاه‌ های معتبری و کشاورزان زحمتکش به خوبی حمایت کنید. برای تمام مصارف بالا پیشنهاد می‌ شود بهترین انگور سیاه را از فروشگاه اینترنت تهیه کنید. در نهایت امیدواریم که با خواص انگور سیاه آشنا شده باشید. اگر تجربه خرید یا استفاده از آنرا دارید لطفا در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

آب انگور سیاه تکدانه، آیا انگور سیاه برای بارداری ضرر دارد، آیا انگور سیاه برای دیابت مضر است، آیا انگور سیاه برای سرماخوردگی مضر است، آیا انگور سیاه برای کرونا مفید است، آیا انگور سیاه حساسیت زا است، آیا انگور سیاه قند خون را بالا میبرد، اسم انگور سیاه ریز، انگور پیکامی سیاه، انگور توره سیاه، انگور ریشه سیاه، انگور سیاه روش صاف کردن شراب، انگور سیاه فیلم اموزش شراب، انگور سیاه ابراهیم تاتلیس، انگور سیاه ارزش غذایی، انگور سیاه از نظر طب سنتی، انگور سیاه بدون هسته، انگور سیاه برای جریان، انگور سیاه برای دیابت، انگور سیاه برای سرماخوردگی، انگور سیاه برای کرونا مفید است، انگور سیاه برای لاغری، انگور سیاه برای معده، انگور سیاه برای نوزاد، انگور سیاه برای یبوست، انگور سیاه پایگلان، انگور سیاه پیکانی، انگور سیاه تاکستان قزوین، انگور سیاه تبریز، انگور سیاه ترکیه، انگور سیاه تعبیر خواب، انگور سیاه چند کالری دارد، انگور سیاه چه خاصیت هایی دارد، انگور سیاه چه طبعی دارد، انگور سیاه چه فایده دارد، انگور سیاه چه فصلی برداشت می شود، انگور سیاه چه ویتامینی دارد، انگور سیاه چیست، انگور سیاه حسینی، انگور سیاه خاصیت، انگور سیاه خرید، انگور سیاه خشک شده، انگور سیاه خشک شده در جدول، انگور سیاه خواب، انگور سیاه خواص، انگور سیاه خوزستان، انگور سیاه داربستی، انگور سیاه در بارداری، انگور سیاه در بارداری نی نی سایت، انگور سیاه در تعبیر خواب، انگور سیاه در جدول، انگور سیاه در حل جدول، انگور سیاه در خواب تعبیر، انگور سیاه در خواب چیست، انگور سیاه در خواب نشانه چیست، انگور سیاه در طب سنتی، انگور سیاه درجه یک، انگور سیاه دشمن زیاری، انگور سیاه را چگونه خشک کنیم، انگور سیاه رطبی، انگور سیاه ریز، انگور سیاه ریش بابا، انگور سیاه ژله ای، انگور سیاه سرد است یا گرم، انگور سیاه سردشت، انگور سیاه سردشت برای شراب، انگور سیاه سردشت دیم، انگور سیاه سردشت شرابی، انگور سیاه سردشت فروش، انگور سیاه سقز، انگور سیاه سمرقندی، انگور سیاه سنندج، انگور سیاه شمس لنگرودی، انگور سیاه شهریار، انگور سیاه شیپور، انگور سیاه طب اسلامی، انگور سیاه طب سنتی، انگور سیاه طبع، انگور سیاه طبعش گرمه یا سرد، انگور سیاه عسگری، انگور سیاه عمده، انگور سیاه فرنگی، انگور سیاه فواید، انگور سیاه قزوین، انگور سیاه قزوینی در جدول، انگور سیاه قلم، انگور سیاه قیمت، انگور سیاه کاشت، انگور سیاه کاشمر، انگور سیاه کامیاران، انگور سیاه کرج، انگور سیاه کردستان، انگور سیاه کردستان شراب، انگور سیاه کی میاد، انگور سیاه کیلویی چند، انگور سیاه گرمه یا سرد، انگور سیاه گرمه یا سرده، انگور سیاه لاغری، انگور سیاه مازندران، انگور سیاه مجلسی، انگور سیاه محصول، انگور سیاه مراغه، انگور سیاه مریوان کردستان، انگور سیاه معطر، انگور سیاه مهاباد، انگور سیاه ناشتا، انگور سیاه نفاخ است، انگور سیاه نقاشی، انگور سیاه نی نی سایت، انگور سیاه و خواص آن، انگور سیاه و دیابت، انگور سیاه و لاغری، انگور سیاه ویکی پدیا، انگور سیاه یاسوج، انگور سیاه یاقوتی، انگور شصت عروسان سیاه، انگور فخری سیاه، انواع انگور سیاه قزوین، ایا انگور سیاه نفاخ است، ایا با انگور سیاه میشه شیره درست کرد، با انگور سیاه چی میشه درست کرد، بهترین انگور سیاه ایران کجاست، پرورش انگور سیاه، پرورش انگور سیاه یاقوتی، تاثیر انگور سیاه در لاغری، ترشی انگور سیاه خوشمزه، تعبیر خواب انگور سیاه حضرت یوسف، تفاوت انگور سیاه و شانی، تنباکو انگور سیاه الفاخر، تهیه ی شراب انگور سیاه، چطور شراب انگور سیاه درست کنیم، چگونه با انگور سیاه کشمش درست کنیم، چگونه ترشی انگور سیاه درست کنیم، چگونه سرکه انگور سیاه درست کنیم، چگونه شراب انگور سیاه درست کنیم، چگونه شراب انگور سیاه درست کنیم اپارات، چگونه شربت انگور سیاه درست کنیم، چگونه شیره انگور سیاه درست کنیم، حساسیت به انگور سیاه، خاصیت هسته ی انگور سیاه، خرید انگور سیاه تهران، خواص انگور سیاه، خواص انگور سیاه برای پوست، خواص انگور سیاه برای جنین، خواص انگور سیاه برای لاغری، خواص انگور سیاه در حاملگی، خواص انگور سیاه ژله ای، خواص انگور سیاه شانی، خواص انگور سیاه شرابی، خواص انگور سیاه نی نی سایت، خواص انگور سیاه و لاغری، خواص انگور فرنگی سیاه، خواص شیره انگور سیاه حرمل، خواص شیره ی انگور سیاه، خواص و مضرات انگور سیاه، دلتنگی انگور سیاه است، دلتنگی شاخه ی انگور سیاه است، دیابت و انگور سیاه، ژله انگور سیاه، سرکه ی انگور سیاه، شراب انگور سیاه برای لک صورت، شراب انگور سیاه چگونه درست میشود، شراب انگور سیاه چه ضرری دارد، شراب انگور سیاه طبع گرم دارد یا سرد، شراب انگور سیاه طرز تهیه، شراب انگور سیاه گرمه یا سرد، طبع انگور سیاه ریز، طبع و خواص انگور سیاه، طراحی انگور سیاه قلم، طرز تهیه شیره ی انگور سیاه، طرز تهیه ی شربت انگور سیاه، عصاره انگور سیاه، عکس انگور سیاه، عکس انگور سیاه سردشت، عکس انگور سیاه شرابی، عکس انگور عسگری سیاه، فرق شانی و انگور سیاه، فروش انگور سیاه قزوین، فواید انگور سیاه برای پوست صورت، فواید انگور سیاه جنگلی، فواید انگور سیاه مویز، فواید و مضرات انگور سیاه، قیمت انگور سیاه 99، قیمت انگور سیاه امروز، قیمت انگور سیاه شرابی، قیمت انگور سیاه یاقوتی، گل انگور سیاه، ماسک انگور سیاه برای پوست، نهال انگور سیاه فرانسوی، نوعی انگور سیاه جدولانه، نوعی انگور سیاه در جدول، نوعی انگور سیاه در حل جدول، نوعی انگور سیاه در حل جدولانه

  • کلینیک جوانه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی