برترین های ایران

در این وبلاک برترین های ایران در حوزه های مختلف قرار داده می شوند

برترین های ایران

در این وبلاک برترین های ایران در حوزه های مختلف قرار داده می شوند

بهترین سماق برای کدام شهر است؟

چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۰۳:۵۸ ب.ظ

سماق یکی از محصولات کاملا ارگانیک و بومی سردشت است که به دلیل داشتن مناطقی با شیب زیاد مکان مستعدی برای تولید این محصول به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بُلفَت، سماق یکی از محصولات کاملا ارگانیک و خوشمزه ای است که از دل مزارع جنگلی سردشت و بدون دخالت هیچگونه کود و سمی تولید می شود که در این ارتباط سردشت به دلیل کوهستانی بودن و شرایط مستعد برای پرورش آن بعنوان یکی از مناطق استراتژیک این محصول شناخته شده است.

سماق یکی از گونه های جنگلی و بومی دیار سردشت است که به گفته کارشناسان رویش بومی آن در این شهرستان به چند قرن قبل بر می گردد . این گیاه زیبا بصورت خودرو و وحشی در دامنه ها، کوهها و دره های گود و برخی دشتها به صورت دیمی می روید.

یکی از کارشناسان مواد غذایی معتقد است که سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین حیاتی بدن تا میزان ۸۰/۸ درصد باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت، مفید تشخیص داده شود.

بهزاد عباسنژاد افزود: درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده است. سماق برای دندان درد مفید است و اشتها را تحریک می‌کند. و همچنین لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند و به‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده است.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت نیز در گفت و گو با خبرنگار بُلفَت اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات سماق شهرستان سردشت حدود ۶۰۰ هکتار بوده که از این مقدار حدود ۵۵۰ هکتار باغات بارور و ۵۰ هکتار دیگر بصورت نهال است.

رسول سعیدیان گفت: باغات سماق سردشت به طور کلی بصورت دیم است و هر ساله برداشت سماق از اواسط مرداد ماه شروع می شود و معمولا تا اواسط شهریور ماه برداشت آن ادامه دارد.

سعیدیان خاطر نشان کرد: متوسط عملکرد تولید سماق در هکتار حدود یک تن است و سالانه حدود ۵۵۰ تن محصول سماق در شهرستان تولید می شود که این میزان محصول علاوه بر مصرف داخلی شهرستان به شهرها و استان های همجوار از جمله استانهای همدان و اصفهان صادر می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه اراضی شیب دار در شهرستان سردشت وجود دارد مکان مستعدی برای توسعه باغات سماق در این شهرستان است و چون محصول سماق تولیدی در سردشت کاملا بصورت ارگانیک است و هیچگونه افزودنی شیمیایی از جمله کود و سم در آن مصرف نمی شود محصول برداشتی کاملا سالم است.

وی به اشتغالزایی فصلی که به هنگام برداشت این محصول به وجو می آید اشاره کرد و گفت: هر سال در فصل برداشت سماق برای بیش از ۲ تا ۳ هزار نفر کارگر روز مزد اشتغال زایی ایجاد می شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت با اشاره به اینکه حفظ و ترویج سماق در برنامه توسعه این اداره قرار دارد گفت: در صورت تخصیص اعتبار یک کارگاه بسته بندی سماق توسط بخش خصوصی در سردشت دایر می شود.

کاک احمد از باغداران نمونه و تولید کننده این محصول ارگانیک که تا حدودی از وضعیت معیشت و درآمد آن نیز راضی است در خصوص مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت آن به خبرنگار بُلفَت گفت: با فرارسیدن فصل پاییز ریشه هایی از نهال سماق را تهیه کرده و در حدود یک متر زمین را برای آن حفر و می کاریم.

وی افزود: فصل پاییز به دلیل بارش های فراوان و همچنین کوهستان مکان دلپذیری به منظور آماده بودن شرایط طبیعی و مستعد برای رشد این محصول محسوب می شود. در مرحله بعدی در اطراف نهال گودال کوچکی کنده تا مقداری از آب باران و برف را به خود جذب کند و همچنین در بهار نیز کل باغ را که معمولا با کلنگ و وسایل قدیمی است شخم می زنند.

این باغدار نمونه تصریح کرد: کندن گودال در اطراف نهال، شخم زدن و جدا کردن شاخه های خشک از سماق (توسط یک متخصص تجربی محلی) سه سال تکرار می شود که بعد این مدت محصول به بار می نشیند.

احمد محمودی افزود: برای برداشت این محصول کاملا طبیعی عده ای از باغداران بصورت دسته جمعی و از اهالی خانواده و یا اقوام نزدیک اقدام به جمع آوری آن می کنند که بعضا با خاطره گویی و آوازهای محلی همراه است و در اواسط روز نیز با خوردن چای و نهار دلی از عزا در می آورند که چون برداشت آن در مناطق دور دست است بیشتر به یک پیک نیک خانوادگی شباهت پیدا می کند.

اما بیشتر باغداران دیگر، با گرفتن کارگر هم در تسریع به کار خود اقدام می کنند و هم نانی سر سفره دیگران قرار می دهند.

وی بیان کرد: بعد از اینکه برداشت سماق بصورت کلی به اتمام رسید و داخل گونی های بزرگ (شلته-خه شه) رفت در محلی دشت مانند که برای جدا کردن چوب و قسمت های زیادی از سماق تعیین شده می روند و با چوب های بزرگی که در دست دارند شروع به کوبیدن گونی ها می کنند.

وی ادامه داد: در پایان درب گونی ها را باز کرده و آن را الک کرده و به کارگاه های فرآوری و بسته بندی در شهرهای دیگر ارسال و یا بصورت فله ای به ویترین و انبارهای بازاریان وارد می شود.

اگر برندسازی سماق سردشت صورت علمی و عملی به خود بگیرد دست دلالان از خرید سماق شهرستان بنام برندهای داخلی و خارجی قطع و سود واقعی و درآمدهای ناشی از آن نصیب مردم زحمتکش بومی و تولید کنندگان واقعی می شود.

منبع: https://www.khomali.com

  • کلینیک جوانه

سماق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی